De meidenact Djumbo verschilt nauwelijks van vergelijkbare popgroepjes als Kus
of K3. Leuk aangeklede, aantrekkelijke jonge vrouwen zingen op uitwisselbare
melodieën over jongens en andere zaken die meisjes bezig houden. En ze doen
daar leuke dansjes bij. Ook hebben zij een eigen realityshow, merchandise en
treden ze lekker veel op in het land.

Het grote verschil? Achter Djumbo zit geen grote platenstudio à la
Studio 100, maar een supermarktketen, Jumbo. Deze kruidenier heeft de groep
verzonnen als promotiestunt en kan de meiden Lotte, Lindsy en Svenja nu
inzetten bij acties. SBijvoorbeeld in de vorm van sparen voor merchandise,
kaarten et cetera.

Dat bedrijven muziek inzetten voor hun promotie is niet nieuw. De liedjes die
de nummer 1-positie in de hitparade bereikten omdat ze in een populaire
commercial zaten, zijn niet op een hand te tellen.

Internet biedt meer mogelijkheden om muziek in te zetten voor bedrijven. Zo
hebben steeds meer ondernemingen de nummers van hun commercials als gratis
download op de website staan. Voorbeelden hiervan zijn T-mobile en Orange,
Menzis en Sony. De muziek is niet meer simpelweg de achtergrond, maar maakt
deel uit van de promotie van het product.

Maar in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk gaat het nog een
stapje verder. Daar bemoeien bedrijven zich steeds meer met de music
business zelf. Ondernemingen gaan de muziek zelf promoten, financieren en
zelfs distribueren.

Zo richtte Procter & Gamble in november vorig jaar een eigen muzieklabel
op, Tag records. Tag records, vernoemd naar een bodyspray Tag, valt onder
het grote hiphoplabel Island Def Jam records. De leiding is in handen van de
bekende producer Jermaine Dupri, de man die onder meer met Jay-Z en Mariah
Carey werkte. Het label gaat werk van onbekend hiphoptalent uitbrengen.

De reden dat een serieuze en gevestigde artiest als Dupri zich leent voor dit
soort commerciële avonturen? Geld. "Dit label geeft nieuwe
artiesten een unieke kans. Zij krijgen tien keer meer marketingondersteuning
dan normaal. Dit is nieuw in de industrie", meldde Dupri bij de
lancering van het label.

Niet alleen Procter & Gamble ontdekte deze manier van promotie, ook
energiedrankgigant Red Bull is bezig met een 'artiestvriendelijk'
platenlabel. Winst maken is niet een van de prioriteiten, het gaat om de
ontwikkeling van de muzikanten, zo verklaarde het bedrijf.

Zelfs zeer succesvolle uitvoerende artiesten laten zich strikken. Zo sloot
Nike recent een overeenkomst met Kanye West. De rapper kreeg de opdracht een
nummer te schrijven over tijdloosheid. Nike betaalde de video, promootte het
liedje op de radio en verkocht het via iTunes. Het sportmerk werd twee keer
in het nummer genoemd en in de video is af en toe een Nike-schoen te zien.

Producersduo Groove Armada tekende een jaarcontract bij Bacardi. De populaire
Britse act treedt op bij 25 Bacardi-evenementen. Bovendien heeft het
drankbedrijf de exclusieve rechten om de nieuwe ep, met minder tracks dan
een cd, online te distribueren.

Het is een verstandshuwelijk te noemen, tussen muzikanten en bedrijven
die niets met de muziek te maken hebben. De artiesten zien de platenverkopen
inzakken omdat steeds meer mensen hun muziek online 'binnenhalen'. Hiermee
daalt ook het marketingbudget van labels, die dus minder uitgeven aan de
promotie van nieuwe platen.

Bedrijven aan de ander kant, hebben voldoende reclamebudget. Maar zij
worstelen om jongeren aan zich te binden, omdat de huidige generatie
onvoorspelbaar is in haar mediagedrag.

Door muziek aan het bedrijf te koppelen, kunnen ondernemingen het verkeer naar
hun website lokken en op die manier hun boodschap overbrengen.

"Het is een slimme manier om een anders moeilijk bereikbare
gebruikersgroep, aan je te binden", meldt directeur Paul Sikkema van
Combat, een marketingbureau gericht op jongeren. "Door de associatie
met een band of artiest, kun je je als bedrijf profileren."

Maar Sikkema merkt dat bedrijven in Nederland nog huiverig zijn om dit
instrument in te zetten: "Ondernemingen hier hebben nog weinig
affiniteit met muziek, behalve als achtergrond bij een commercial of als een
event dat gesponsord kan worden. Maar met het sponsoren van een artiest
verkoop je niet direct meer producten. Het is een manier om bij te dragen
aan je imago, vooral geschikt voor lifestyle-achtige bedrijven."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl